Venedik Bienali Türkiye Pavyonu açıldı
Venedik Bienali 57. Uluslararası Sanat Sergisi Türkiye Pavyonu, Eczacıbaşı Topluluğu’nun öncü sponsoru olduğu İstanbul Kültür Sanat Vakfı (İKSV) koordinasyonunda ve Fiat sponsorluğunda açıldı. Sanatçı Cevdet Erek’in ÇIN başlıklı işnin yer aldığı Türkiye Pavyonu, 26 Kasım tarihine kadar Venedik Bienali’nin ana mekânlarından Arsenale’de ziyaret edilebilir.

ÇIN projesinin uluslararası sanat dünyasına tanıtıldığı ön izleme gününde konuşan İKSV Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Eczacıbaşı “İstanbul Kültür Sanat Vakfı olarak 2007’den bu yana Venedik Bienali Uluslararası Sanat Sergisi’nde Türkiye Pavyonu’nun organizasyonunu üstleniyoruz. Ülkemizi yıllardır çok başarılı işlerle dünyanın en önemli güncel sanat etkinliklerinden birinde temsil ettiğimiz için gurur duyuyoruz. Ülkemizin güncel kültür-sanat üretimini böyle bir platformda görünür kılmak bizim için çok değerli. Burada düzenlediğimiz sergiler “Türkiye ve küresel ölçekteki kültür-sanat evreni arasında etkileşim sağlama” hedefimize yönelik somut adımlar atmamızı sağlıyor. 2014 yılında vakfımızın girişimi ve 21 destekçinin katkılarıyla Venedik Bienali’nin iki ana mekânından biri olan Arsenale’deki Sale d’Armi binasında 500 m²’lik bir alan, 2014-2034 yılları arasında Türkiye’ye tahsis edildi. Bu gelişmenin ülkemizin bu önemli uluslararası sergideki varlığının kuvvetlenmesi, başarılarımızın yurtdışında yankı bulması için de benzersiz bir olanak sağladığına inanıyoruz,” şeklinde konuştu.



ÇIN hakkında
Mekâna özgü bir yerleştirme olan ÇIN, mekânın şiirsel ve politik tahayyüllerini mimari ve ses aracılığıyla keşfetmeyi deniyor. Eserin başlığı, işi önceden haber veren bir ses sinyali olarak düşünüldü. Türkçe’de bir yansıma sözcük olan ÇIN, vurmalı bir sesi taklit ediyor, aynı zamanda iki ayrı kelimenin türediği bir kök: çınlama (reverberasyon) ve kulak çınlaması.



ÇIN’ın yaratımında önden tasarlama, deneme-yanılma ve doğaçlama yöntemlerinin her biri rol oynuyor. Erek’in Türkiye Pavyonu’ndaki işinin temelini eş zamanlı olarak üretilen iki unsur oluşturuyor: Mimari bir yapıyla somutlaşan bir mekânsal program ve çok kanallı bir ses yerleştirmesi. Tamamı fiziksel inşanın tamamlanmasının ardından mekânda üretilen sesler, gezisinde kişiye rehberlik ediyor ve onu hem ardışık hem de sınırsız bir kombinasyon çeşitliliğiyle karşılıyor.

ÇIN projesi ekibinde, yerleştirme öncesi proje koordinatörü Yelin Bilgin, mimar Gürden Gür, mimar ve Elif Tunçel, sanat tarihçisi Ayşe Erek ve görsel kimlik tasarımcısı Yetkin Başarır yer alıyor.



Cevdet Erek’in hazırlık süreci boyunca paylaştığı metinlerden örneklerin eklenmesiyle oluşan yeni bir metni içeren kitapçık sergiye eşlik ediyor. Venedik Bienali esnasında, ÇIN’ın yapım sürecinin açıklandığı, belgelendiği ve işe yönelik yazıları barındıran çift dilli bir katalog da hazırlanacak. Katalog, Türkiye’de İKSV tarafından, Yapı Kredi Yayınları’nın dağıtımıyla yayımlanacak. Ek olarak, ses süslemelerinin örnekleri ve çeşitli düzenlemeleri ile sergi kitapçığını içeren bir 10’’ plak da satışa sunulacak

Venedik Bienali 57. Uluslararası Sanat Sergisi

26 Kasım’a kadar devam edecek Venedik Bienali 57. Uluslararası Sanat Sergisi’nde Christine Macel’in küratörlüğünde Arsenale ve Giardini’deki “Viva Arte Viva” başlıklı ana serginin yanı sıra, Türkiye’nin de aralarında bulunduğu 85 ülkenin sergisi yer alıyor.

2007 yılından bu yana İKSV’nin koordinasyonunda gerçekleştirilen Türkiye Pavyonu sergisi, İKSV’nin girişimi ve 21 destekçinin katkılarıyla, 2014-2034 yılları arasında Türkiye’nin kullanımına tahsis edilen Arsenale’deki uzun süreli mekânda yer alıyor.